Tuesday, September 2, 2014

Pekerja berang lambat terima gaji samun penyelia

Kota Kinabalu: Akibat berang berikutan lambat dibayar gaji, sekumpulan buruh binaan bukan saja bertindak mengikat penyelia, malah melarikan wang gaji berjumlah RM17,000, dalam kejadian di sebuah restoran makanan di Jalan Lintas Pendek, di sini, Sabtu lalu.

Dalam kejadian jam 5.30 petang, penyelia berusia 35 tahun dikatakan sedang mengagihkan gaji pekerja di sebuah kedai kopi, sebelum didatangi sekumpulan pekerja dipercayai untuk menuntut gaji mereka.
Bagaimanapun, mangsa terpaksa menangguhkan bayaran gaji seorang daripada suspek memandangkan dia mengalami masalah kehadiran termasuk tidak bekerja sejak beberapa hari lalu.
Berikutan itu, suspek berusia 50 tahun tidak berpuas hati lalu bertindak menyerang mangsa dan dibantu beberapa rakannya.
Suspek dikatakan bertindak mengikat mangsa, namun berlaku pergelutan dengan pekerja lain sebelum kumpulan pekerja itu berjaya melarikan diri bersama wang gaji pekerja milik majikan.
Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu Asisten Superintendan M Chandra berkata, bertindak atas maklumat, sepasukan polis kemudian menjalankan siasatan dan berjaya menahan suspek di Jalan Lintas, di sini, jam 3.55 petang, kelmarin.
“Siasatan awal mendapati suspek pekerja di tempat mangsa dan didapati tidak hadir bekerja sejak beberapa hari yang lalu.

No comments:

Post a Comment