Wednesday, April 23, 2014

PARLIMEN MALAYSIA:::Suara pekerja Sen. Tuan Syed Shahir Bahas Titah Diraja 2014




Sejarah dan Asal-Usul Hari Pekerja
Tanggal 1 Mei setiap tahun, sebagai seorang pekerja, sama ada di sektor kerajaan mahupun di sektor swasta pastinya sedia maklum bahawa pada hari tersebut adalah merupakan Hari Pekerja yang disambut serentak bukan sahaja di negara ini malah di seluruh dunia. Pada hari tersebut juga telah diisytiharkan sebagai cuti umum.

Idea sambutan Hari Pekerja ini sebenarnya mula tercetus di Australia pada tahun 1856. Ia adalah merupakan salah satu cara para proletariat pada masa itu untuk mencapai hari bekerja lapan jam sehari. Pada asalnya, mereka menetapkan perayaan itu pada 21 April 1856 dengan mengadakan demonstrasi bagi mencapai tujuan mereka. Perayaan pertama itu telah memberi kesan yang positif di kalangan proletariat Australia yang membawa kesedaran kepada mereka sehingga tercetusnya pemberontakan baru menyebabkan keputusan diambil untuk meraikan perayaan itu setiap tahun.

Idea perayaan Hari Pekerja ini diterima di seluruh Australia dengan cepat, malah mula tersebar ke negara-negara lain di seluruh dunia. Kejayaan para pekerja Australia mencapai matlamat bekerja lapan jam sehari mendorong para pekerja di negara lain tampil dengan berani untuk menuntut hak yang sama. Golongan pertama yang mencontohi langkah pekerja Australia ini adalah pekerja Amerika. Bermula pada tahun 1886, mereka mengambil keputusan bahawa setiap 1hb Mei patut menjadi hari pemberhentian bekerja antarabangsa. Pada hari tersebut, lebih 200,000 orang pekerja meninggalkan tempat bekerja mereka dan menuntut masa bekerja hanya lapan jam sehari.

Pengisytiharan 1 Mei sebagai Hari Pekerja di Malaysia hanya bermula pada tahun 1972. Pengisytiharan ini juga adalah hasil usaha gigih para proletariat negara pada masa lalu yang didorong oleh semangat perjuangan untuk mendapatkan waktu bekerja yang adil di samping menentang penindasan dan penekanan oleh pihak majikan.

click SHARE dan sebarkan walaupun pada seorang rakan...........

SAMBUTAN HARI PEKERJA 2014 ......SEMBILAN hari lagi....., pada 1 Mei, kita akan menyambut acara tahunan Hari Pekerja.

Apa sebenarnya maksud hari cuti ini?

Adakah ia hari beristirehat semata-mata?

Atau hari untuk berhibur dan pergi “shopping” jualan murah?

http://labourbulletin4workers.blogspot.com/.../asal-usul...

SAHKAN KEHADIRAN ANDA DENGAN CLICK LINK DIBAWAH
https://www.facebook.com/events/285861211580047/?ref=notif&notif_t=plan_user_joined

No comments:

Post a Comment